Alle categoriëen

Informatie

Moment a.u.b. Message

Briefpapier

Briefpapier in full color of PMS gedrukt.

Zakelijk briefpapier wordt helaas steeds minder gebruikt. Het is een onderdeel van je huisstijl. Briefpapier, visitekaartje en envelop zijn onlosmakelijk aan elkaar verbonden. De met een bedrijfsuiting start meestal met het bedenken van een bedrijfsnaam. Ontwerpen van een logo en dan heb je om te kunnen starten toch ook briefpapier, visitekaartje en enveloppen nodig. Daarbij komt natuurlijk een website en socials. Veel bedrijven gebruiken door de digitalisering geen briefpapier meer. Toch heb je als bedrijf voor officiele stukken nog wel eens papier nodig.

En zo kwam er behoefte aan briefpapier

In de middeleeuwen en ook nog eerder waren er verschillende manieren om informatie met elkaar te delen. Denk daarbij aan het doorvertellen van verhalen, of het zingen van liedjes en uiteraard door het op te schrijven. Het gebruikte materiaal verschil nogal door de jaren heen. Papyrus, perkament, dierenhuiden, klei, katoen, lompen, steen en papier. De mens is creatief.

Het eerste briefpapier

Het verhaal gaat, volgens de historicus Hellanicus van Lesbos, dat de eerste geregistreerde handgeschreven brief geschreven is rond 500 voor Christus door de Perzische koningin Atossa. In het oude Babylonië, Mesopotamië, de Indusbeschaving en de Chinese beschaving schreef men hun informatie op klei of stenen.

Briefpapier

Het briefpapier in het Oude Egypte was papyrus: bladeren van planten of de schors van een boom. Door de verspreiding van papyrus was er in sommige delen van Egypte een tekort en dus gebruikten men dierenvellen als briefpapier. Rond de 10e eeuw werd er vanuit het ‘Verre Oosten’ katoen papier geïmporteerd naar het westen. Katoen papier werd in de 12e eeuw in het westen pas echt gebruikt als briefpapier. Een grote innovatie die het katoen papier wegvaagde was de introductie van papier gemaakt van linnen lompen in de 14e eeuw. Dit waas het begin van de ontwikkeling van briefpapier.

De moderne technologie

De door ontwikkeling van briefpapier ging razendsnel. Zo werden er ook berichten via de telegraaf verzonden, per fax en n per e-mail. Het papier wordt steeds meer naar de achtergrond gedrukt.

Brieven belangrijke waarde voor historici

Brieven zijn een belangrijke bron voor historici. Zeker omdat voorheen (voor het internettijdperk) zowel persoonlijke, diplomatieke en zakelijke onderwerpen via brieven gecorrespondeerd werden. In de geschiedenis zien wij ook kenmerken dat het schrijven van brieven zelfs tot kunstvorm werd verheven. Het vormde zelfs een literair genre: de briefroman.

Gebruik briefpapier vandaag de dag

Veel bedrijven maken gelukkig nog steeds gebruik van briefpapier omdat zij voor hun officiële communicatie vaak nog steeds brieven schrijven. Ook de romantici onder ons doen er goed aan briefpapier te gebruiken voor de lange letters aan hun geliefden. Tegenwoordig is het heel normaal om bedrukt briefpapier te hebben, veel bedrijven laten briefpapier met het bedrijfslogo. Het persoonlijke briefpapier voor privé gebruik is echter wel zo'n beetje verdwenen.